May-Irene Aasen: GUTTA - På veien med Jokke & Valentinerne

Joachim Nielsen

Bildene er fortsatt til salgs i galleriet.
Vi har også noen ganske få eks. igjen av boka
som selges til de som bestiller bilder.
Map 2012

Klikk her for katalog over bildene

Bestilling kan sendes til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.


FOTOUTSTILLING

 

28. februar - 27. april 2008

 


Fotografi er som kjent resultat av en måte å se på. Det er blant annet det som skiller arbeidene til ulike fotografer fra hverandre. For May-Irene Aasens del resulterer det i et ujålete, nakent og direkte fotografi, som gjør det vanskeligste av alt: å lage klassiske dokumentarfotografier.

Her er det fotografi fra et levd liv og ikke et tenkt liv, og det er det ikke ukjente bandet Jokke & Valentinerne som blir portrettert. Resultatet er et innblikk i et liv og en måte å leve på, som viser humoren og alt alvoret den baserer seg på, i billedform.

Det er sjelden høy kvalitet på bildene May-Irene Aasen presenterer her, hvis vi sammenligner med andre innen denne genren internasjonalt. Billedspråket er faktisk også i overensstemmelse med musikken bandet lagde, enkelt, ærlig, avslørende og derfor også lite tilslipt.
Bildene som vises er fotografert i perioden 1984 – 1996.

May-Irene Aasen var Jokke & Valentinernes trommeslager fra bandets start i 1982 og frem til siste konsert i 1998.
Hun er i tillegg utdannet fotograf, og har en lang rekke utstillinger bak seg.

Parallelt med utstillingen kommer boken GUTTA- På veien med Jokke & Valentinere på nytt som paperback på forlaget Cappelen Damm, og på Torshovteateret spilles i samme periode "Jokke-musikalen" Verdiløse Menn med libretto av Christopher Nielsen.

Salgsutstilling med priser fra 500 – 3000 (uten ramme).
Signerte eksemplarer av boken vil også være tilgjengelig i galleriet.

Mer om utstillingen

Utstillingen har turnert Norge rundt, men vises nå for første gang i Oslo.

May-Irene Aasens fotoutstilling ”GUTTA – På veien med Jokke & Valentinerne” består av et stort utvalg sort/hvitt fotografier, valgt ut fra boken med samme tittel. Den ble utgitt i oktober 2005 og fikk stor media-oppmerksomhet. Etter å ha vært ute av trykken i ett år, er den nå gjort tilgjengelig igjen.

Fotografi er som kjent resultat av en måte å se på. Det er blant annet det som skiller arbeidene til ulike fotografer fra hverandre. For May-Irene Aasens del resulterer det i et ujålete, nakent og direkte fotografi, som gjør det vanskeligste av alt: å lage klassiske dokumentarfotografier. Det er et fotografi som ikke er arrangert og som ikke forsøker lage en scene etter et forhåndsutklekket konsept. Her er det fotografi fra et levd liv og ikke et tenkt liv, og det er det ikke ukjente bandet Jokke & Valentinerne som blir portrettert. Resultatet er et innblikk i et liv og en måte å leve på, som viser humoren og alt alvoret den baserer seg på, i billedform.

Og det er en sjelden inngang May-Irene Aasens fotografi gir oss tilgang til. Vi møter en karismatisk og meget sosial Joachim Nielsen i fotografiene, og den alltid tilstedeværende intelligensen kommer direkte frem i form av talende uttrykk. Det resulterer i et oppsiktsvekkende øyeblikksfotografi som forteller en bakgrunnshistorie som sier noe om hvordan de udødelige melodiene kunne bli til. Fotografiene til May-Irene Aasen forteller med andre ord en helt annen historie enn den myten om ”Jokke” som ble spunnet i media og som det dessverre var vanskelig å ta hull på.

Det er sjelden høy kvalitet på bildene May-Irene Aasen presenterer her, hvis vi sammenligner med andre innen denne genren internasjonalt. Billedspråket er faktisk også i overensstemmelse med musikken bandet lagde, enkelt, ærlig, avslørende og derfor også lite tilslipt. Estetiske preferanser kommer selvfølgelig ikke fra ingenting, men henger sammen med en forståelse av verden.

Alle bildene, både til boken og til utstillingen, har Aasen selv kopiert analogt i mørkerommet. Så dette er med andre ord godt gammeldags håndverk. Boken kommer nå også som paperback parallelt med utstillingen (ISBN: 9788204153098 Cappelen Damm).
Tekstene i boken er skrevet av Mode Steinkjer, Guttorm Nordø og Anders Giæver.
I samme perioden spilles på Torshovteateret ”Jokke-musikalen” Verdiløse Menn med libretto av Christopher Nielsen.


Joachim NielsenMay-Irene Aasen var Jokke & Valentinernes trommeslager fra bandets start i 1982 og frem til siste konsert i 1998.Hun er i tillegg utdannet fotograf, og har en lang rekke utstillinger bak seg.

May-Irene Aasen ble på tidlig 80-tall inspirert av fotografer som Robert Frank, Christer Strömholm og Anders Petersen; noe som har vært med å prege hennes holdning til fotografi.

”Mange av disse ’Gutta-bildene’ er utypiske som rockebilder, men samtidig er de ikke utypiske for det rockebandet jeg spilte i. De sier noe om oss, og jeg har alltid prøvd å styre utenom de vanligste klisjeene i rockefotosjangeren. Jeg tar sjelden frem kamera på ’breibeinte høytidsdager’ for å bevise at de store hendelsene fant sted. Jeg fotograferer øyeblikk og scener som interesserer meg, og som forhåpentligvis forteller små historier; historier som også betrakteren kan delta i, ut ifra sine egne tanker og erfaringer.” (M-I. Aasen)

Så langt har utstillingen vært vist i Trondhjems Kunstforening, Galleri Henrik Gerner i Moss, Det Gylne Anker i Svelvik, Bunkeren Tou Scene i Stavanger, Peder Balke-senteret på Toten, Skåtøy Kafe & Galleri, og Østsia i Kristiansand.
I tillegg har den vært vist i en annen versjon som projeksjon på Studentersamfundet i Trondheim, Union Scene i Drammen, og under Kanalrock i Horten.
Sitat fra vaskeseddelen til boken:

”Vi følger et av Norges mest betydningsfulle rockeband sett gjennom fotografiene til trommeslageren i bandet, May-Irene Aasen. Fordi hun også er fotograf og alltid hadde et kamera hengende rundt halsen, er dette blitt en unik stemningsrapport og en dokumentasjon av Joachim ”Jokke” Nielsen og bandet, observert og fortalt fra innsiden (…) Vi slår følge med Jokke & Valentinerne ut på turné, vi møter dem i platestudio, på hyttetur og ute i Oslos gater.”

May-Irene Aasen sier selv i bokens forord:

"Tanken min bak det å lage denne boka er ment som noe mer enn bare å sentimentalt minnes bandet vårt. Fordi jeg hele veien har fotografert, sitter jeg med mye bildemateriale som jeg mener også tilhører en større sammenheng enn bare familiealbumet: Fotografiene speiler et miljø, en tidsepoke, og et norsk rockebands virkelighet.”